FANDOM

Elias Møller var en strask politiker og Statsminister. Møller er meget kontroversielt, da han var fascist i 1930'erne og en marionet leder af nazisterne.

Elias Møller blev født i Nyhavn i 1886 og var søn af en fisker. Elias Møller var fisker i 1900-tallet, men opgav at for at blive en by byrådsmedlem i 1910'erne. Elias Møller tiltrådte Venstre politisk parti i 1915. Han blev et vigtigt medlem af partiet i 1920'erne, og han var leder i 1929. I 1934 hans parti vandt valget og han blev statsminister.

Møller blev hurtigt en ekstrem højreorienteret leder og dræbte mange af hans modstandere i parlament. I 1940 begyndte han at have mange venstreorienterede politikere arresteret og i april 1940 sluttede han sig til nazisterne, da de invaderede Strasland.

Efter nogle måneders militær kontrol blev Elias gjorde præsident Strasland, men det meste af magt var med den tyske hærfører. Møller deporterede jøder til arbejdslejre, arresterede kommunister og smidt ud 2000 mennesker fra Strasland for at være "anderledes". I 1942 og 1943 Møller ønskede ikke at fortsætte adlyde tyskerne og stoppede deportere folk. Han forsøgte at starte et oprør mod de occupyers og få hemmelig støtte fra Storbritannien. Men den militære Comander anholdt ham, og han blev skudt i maj 1944.