FANDOM

Finskeby
Finskeby river
Information
Grundlagt 1535
Land Finskeland
Befolkningen 32,750
Borgmester Sonia Melberg

Finskeby er hovedstaden i Strasland, befolkningen er 32,750. Finskby er den økonomiske og politiske centrum i landet. Byen blev grundlagt i 1535.

Historie Edit

Finsekby blev grundlagt i 1535 af finske bosættere ved siden af Finskeby floden. Det blev hurtigt sammensat af primært danskere, men de kaldte byen efter sine grundlægere. Finskeby var altid den næststørste by bag Thisne, men det blev mere vigtigt i det 17. århundrede. Havnen blev den største i Strasland. I 1833 den regionale hovedstad blev flyttet til Finskeby og efter uafhængigheden i 1848 var det landets hovedstad.

I 1900 var der en stor brand i byen, og det ødelagde mange bygninger og 76 mennesker omkom. Mange nye bygninger blev foretaget efter denne brand.

Kvarterer Edit

Finsekby har fem kvarterer. De er:

MonumenterEdit

Fiskeby har mange monumenter, gamle og nye. Den mest berømte er den gamle Finskeby Slot, bygget i 1544-1551 for at beskytte havnen fra danske invasioner. Det er beliggende ved indgangen til Fiskeby floden. Alexander Kirke er en anden berømt bygning, udført i 1905-1913. Det er den største i landet, og det vigtigste lutherske kirke. Finskeby universitetet er også placeret.

Andre monumenter:

Sport Edit

Der er to hold i Finskeby, Union Finskeby og FC Kapelbakke. både i Super Liga. Disse er de mest voldsomme rivaler i landet.

Venskabsbyer Edit

Regioner og byer af Strasland
Regioner: Finskeland - Kroneby - Tårneland - Thisne - Vestland

Byer: Bro - Engelborg - Felterne - Finskeby - Gammelhavn - Grønnedal - Hasle - Haverstad - Kirkeby - Landsby - Mariaby - Nyborg - Nyhavn - Sveinstad - Sydgren - Tidby - Thisne - Vender - Vesle

Ad blocker interference detected!